Tot ce trebuie să știi despre fractura de claviculă

fractura de clavicula
Ortopedie
Cuprins articol

Fractura de claviculă reprezintă o patologie de natură ortopedică, cauzată în cele mai multe dintre cazuri de diferite traumatisme produse în mod direct sau indirect. La mulți dintre pacienți este vorba fie despre accidentări produse la nivelul umărului, fie căderi pe brațul întins. Fractura de claviculă reprezintă aproximativ 5% din totalitatea fracturilor osoase la adulți și aproximativ 40%-50% din totalitatea fracturilor produse la nivelul umărului. Durerea acută este un simptom principal și comun, iar tratamentul trebuie efectuat într-un timp cât mai scurt de la producerea accidentului.

Clavicula – ce este și unde o regăsim la nivelul corpului uman?

Clavicula reprezintă unul dintre oasele principale pe care le regăsim la nivelul articulației umărului, care conectează centura scapulară de scheletul axial. Cu alte cuvinte, clavicula are rolul de a susține articulația umărului, de a-i oferi stabilitate, dar și putere pentru executarea diferitelor mișcări sau activități ce implică umărul.

Sursă foto AICI

Cum se produce fractura de claviculă?

Important de reținut este faptul că fractura de claviculă poate afecta persoane din orice categorie de vârstă sau sex, iar mecanismul cel mai frecvent de producere este cel traumatic indirect, prin cădere pe umăr sau mână deoarece tendința celor care se accidentează este ca înainte de momentul impactului cu solul, să pună umărul ca suport pentru căzătură. O  altă categorie este reprezentată și de pacienții, care au suferit accidente rutiere în urma cărora impactul puternic a dus la fracturarea claviculei.

Fiind în majoritatea cazurilor de natură traumatică, fractura de claviculă apare cel mai des la pacienții tineri cu un stil de viață activ și implicit, la cei ce practică diverite sporturi. Fotbaliștii și tenismenii sunt de regulă mai des diagnosticați cu această afecțiune.

În cazuri foarte rare, fracturile de claiculă pot apărea la nou născuți, în momentul travaliului.

Câte tipuri de fracturi de claviculă există?

Majoritatea fracturilor de clavicula se produc la mijlocul osului lung, iar în anumite cazuri, fractura se produce la nivelul joncțiunii cu omoplatul sau sternul. Totuși, iată care sunt cele trei tipuri de fracturi de claviculă, în funcție de localizarea și frecvența de apariție a acestora:

1) Lângă stern (aceste tipuri de fracturi de claviculă sunt destul de rar întâlnite),

2) Lângă articulația acromio claviculă (AC): Aceasta este destul de des întâlnită,

3) În mijlocul osului, între stern și îmbinarea AC: Aceasta este cea mai frecvent întâlnită fractură.

Simptome comune în cazul fracturii de claviculă

Fiind în cele mai multe dintre situații de natură traumatică, simptomele apar fie la producerea impactului, fie imediat după accidentare. Durerea este în general prima care apare și care poate crește în intensitate în funcție de tipul fracturii. De multe ori, durerea este însoțită și de inflamație localizată la nivelul claviculei, deformarea umărului și ulterior imposibilitatea folosirii brațului chiar și în sau pentru mișcări foarte simple.

Dacă forțați brațul după accidentare este foarte posibil ca la fiecare mișcare executată să auziți un zgomot asemănător unei pocnituri sau unui click. Nu amânați vizita la medicul ortoped deoarece o fractură de claviculă netratată la timp poate agrava diagnosticul, ducând la impotența funcțională a zonei și la durere acută.

Cum este diagnosticată fractura de claviculă?

În primă fază este necesar să vă programați la un consult de specialitate. Ulterior, după examinarea fizică, medicul ortoped vă poate recomanda efectuarea unor investigații suplimentare precum: radiografia și/sau CT  (tomografia computerizată).

Când este recomandat tratamentul conservator în cazul fracturii de claviculă?

Dacă nu ați fost diagnosticat cu fractură deschisă și mai mult, fractura este stabilă și/sau fără deplasare, atunci sunteți în categoria pacienților norocoși. Tratamentul conservator este soluția pe care medicul ortoped o va recomanda, iar acesta constă în:

• Imobilizarea în bandaje Dessault sau Watson Jones,
  • Administrarea unor medicamente ce au ca scop reducerea durerii și a inflamației,
  • Aplicarea unor comprese cu gheața pe zona afectată pentru aproximativ 15-20 de minute,
  • Efectuarea unui program de recupera medicală (pacientul va merge la ședințele de fizio-kinetoterapie recomandate de către medicul ortoped).

Fractura de claviculă și tratamentul chirurgical

În cazul pacienților diagnosticați cu fracturi deschise, instabile și/sau cu deplasare, tratamentul conservator nu poate fi luat în calcul, intervenția chirurgicală reprezentând singura soluție eficientă.

Tratamentul chirurgical constă în reducerea fracturii deschise (fragmentele osoase sunt repoziționate într-o poziție corectă din punct de vedere anatomic) și fixarea acestora (fragmentelor osoase) cu ajutorul unei placi și a unor șuruburi speciale.

Pentru a vă face o programare puteți suna la numărul 0727366950.

PE SCURT:

Dacă nu ai timp să citești materialul integral, iată câteva idei esențiale pe care le poți reține despre fractura de claviculă:

1. Fractura de claviculă reprezintă o patologie de natură ortopedică, cauzată în cele mai multe dintre cazuri de diferite traumatisme produse în mod direct sau indirect.
  2. Mecanismul cel mai frecvent de producere este cel traumatic indirect, prin cădere pe umăr sau mână.
  3. Majoritatea fracturilor de clavicula se produc la mijlocul osului lung, iar în anumite cazuri, fractura se produce la nivelul joncțiunii cu omoplatul sau sternul.
  4. Durerea este primul simptom care apare în cazul fracturii de claviculă și este de regulă de intensitate mare.
  5. În cazul pacienților diagnosticați cu fracturi deschise, instabile și/sau cu deplasare, tratamentul chirurgical este singura soluție eficientă.
  6. Fractura de claviculă reprezintă aproximativ 40%-50% din totalitatea fracturilor produse la nivelul umărului.

Mă puteți urmări și pe paginile de social media pentru mai multe detalii despre activitatea mea, dar și despre afecțiunile sistemului locomotor:

Citește și:

Etichete: